Meriahnya BBQ KURJAS



Meriahnya BBQ KURJAS...


Alhamdulillah... pada malam semalam, 26hb. warga KURJAS 09 serta warga Balai Islam telah pun mengadakan BBQ, yakni sambungan daripada BBQ yang tak sempat di masak lagi pada Ahad yang lepas. BBQ bermula sekitar jam 9.30 malam, bertempat di cafe. Pada pemerhatian saya, keadaan dan suasana memang agak meriah dengan kehadiran warga KURJAS dan Balai Islam.

Hujan renyai2 dan kadang-kadang menjadi lebat tidak langsung pun membatalkan niat kami untuk terus bersama-sama memasak ayam BBQ yang sedap lagi enak.. Proses memasak berjalan dengan lancar saya kira. Ayam pun masih berada dalam keadaan yang baik, menyebabkan kami tak sabar2 untuk memakan ayam tersebut. Hehehe... Setelah mengemas2 ditambah pula dengan hujan yang lebat, BBQ tersebut akhirnya tamat pada jam 2.30 pagi ! Semua ayam berjaya kami masak dan selamat dimakan.

Kegembiraan dan kekenyangan saya kira boleh jelas kelihatan di muka semua yang menghadiri BBQ tersebut. Terima kasih saya ucapkan kepada semua warga KURJAS yang menjayakan BBQ tersebut. Terima kasih juga kepada warga Balai Islam yang turut sama memeriahkan lagi BBQ tersebut. Memandangkan permintaan yang tinggi dan melihat kepada pengeratan silaturahim, maka saya mencadangkan elok kiranya ia diadakan selalu atau sekali sekala. Kerana, saya rasa, dengan adanya BBQ tersebut contohnya, ia lebih menampakkan kemesraan dan mungkin boleh menghilangkan stress disamping dapat lebih mengeratkan ukhwah dalam kalangan kita. Akhir sekali, terima kasih saya ucapkan kepada semua...

Ukhwah Fillah

Belajar Untuk Masa Depan

Oleh: MOHD. FARID MD. ALIAS
fikrahremaja@yahoo.com


HH bosannya belajar! Hari-hari tengok buku, tengok cikgu. Kan seronok kalau hari-hari cuti.."


"Eh kau ni Din, kenapa tiba-tiba mengeluh ni? Tak baik tau. Cikgu kita bersungguh-sungguh mengajar supaya kita jadi pandai".


"Aku bukan apa Mat, ni haa.. sekolah dah nak mula balik lepas cuti seminggu. Liat pula rasanya nak belajar balik. Aku seronok la balik kampung pergi mengail dan menjala, hehe..."


"Mmm sebab tu rupanya.. Ok lah aku fahamlah perasaan kau tu dapat menikmati kehidupan di kampung, memang menarik. Tapi tak baik la kau cakap yang kau bosan belajar semata-mata kerana cuti sekolah dah habis.."


"Iskk..Ok, ok la aku minta maaf. Aku tak sengaja la Mat.."


"Din..Aku ni bukan apa, tapi aku rasa kita patut bersyukur pada Allah sangat-sangat sebab lahir di Malaysia ni. Makan minum kita melimpah ruah, pendidikan percuma pun dapat sampai ke peringkat menengah tau."


"Mmm..."


"Cuba kau bandingkan dengan nasib rakyat negara lain, umpamanya di Bangladesh, masih ramai yang hidup susah. Mereka yang sebaya dengan kita ada yang tidak dapat menikmati persekolahan kerana tiada kemudahan dan kemampuan."


"Sesetengah yang bersekolah, ada yang berhenti separuh jalan kerana perlu bekerja demi membantu keluarga. Yang kau ni Din, macam nak berhenti belajar lak sebab begitu teruja nak mengail..ish..ish.."


"Ehehe.. Jangan la cakap camtu kuat-kuat Mat, malu aku.. Tapi aku tak bermaksud nak berhenti belajar tau.. Err sambung lagi cerita kau tu Mat.."


"Kita perlu sedar, Din. Pendidikanlah sebagai jalan untuk kita mengubah nasib kehidupan kita. Dengan pergi ke sekolah, kita dapat menimba ilmu. Kalau kita tidak berpelajaran, entah bagaimana kita hendak melalui cabaran kehidupan moden hari ini."


"Tapi pendidikan bukan sekadar demi memenuhi keperluan material sahaja, malah pemikiran dan akhlak yang baik akan dapat terbentuk melalui proses pendidikan yang kita lalui."


"Waah..Hebat sekali kata-kata kau tu, Mat. Macam seorang profesor, tapi memang betul apa yang kau cakapkan tu. Kita ke sekolah ni bukan setakat nak belajar untuk lulus cemerlang dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) atau Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) sahaja tapi juga untuk membentuk keperibadian diri yang unggul berteraskan nilai-nilai kehidupan yang sejahtera, kan".


"Yaa..Kau memang bijak, Din. Dapat tangkap maksud sebenar ayat aku tadi. Bagi aku kau pun sebenarnya tajam pemikiran, tapi kalau orang lain tengok mesti mereka anggap kau jenis yang suka bermain-main.. Hehe.."


"Hehe.. Nak buat macam mana, Mat. Ni memang karekter aku sejak kecil. Tapi sebenarnya dalam hal-hal pelajaran aku tetap ambil berat. Walaupun kehidupan kita sekarang ini sudah senang, soal pelajaran ni memang penting supaya masing-masing jadi orang berguna kelak".


"Betul tu. Lagipun kita golongan remaja inilah yang bakal mewarisi negara kita kelak. Kalau tidak ada ilmu, kemahiran dan keterampilan yang berkualiti, macam mana kita nak terajui negara kita."


"Kita ni juga makin lama makin dewasa. Lama kelamaan tamatlah pengajian kita di sekolah menengah. Lepas tu kita perlu ada hala tuju baru pula. Insya-Allah peluang untuk sambung pengajian ke peringkat lebih tinggi itu ada asalkan ada asas kelayakan seperti SPM beserta keputusan yang baik."


"..Tapi kalau ada yang berminat untuk terus bekerja, berniaga, atau menjadi usahawan, asas ilmu yang kita pelajari sejak sekolah rendah hingga ke sekolah menengah itu tetap penting untuk kita untuk berjaya dalam bidang yang kita ceburi..."


"...Umpamanya jika minat berniaga, ilmu Matematik yang kita pelajari membolehkan kita membuat perhitungan jual beli, untung baki dalam perniagaan kita. Ilmu agama yang kita pelajari dalam Pendidikan Islam pula menjadi panduan kepada kita agar kita menjadi peniaga yang jujur, amanah, ikhlas, adil serta menunaikan zakat."


"Dan buat kau pula, Din. Kalau kau memang berminat memancing dan nak jadikannya sebagai kerjaya, kau boleh menjadi usahawan ternakan ikan air tawar kelak. Tapi kau tetap akan perlukan ilmu asas seperti Matematik serta BM dan BI untuk berinteraksi dengan pelanggan kau."


"Hmm... Ye tak ye juga. Nampaknya ilmu yang kita pelajari di sekolah amat penting untuk masa depan. Memang rugi kalau tak menguasainya semasa di sekolah, lebih-lebih lagi kalau ponteng sekolah. Berlibur ke sana sini bukannya mendatangkan hasil, malah mungkin kita boleh terjebak ke dalam kegiatan yang tidak bermoral".


"Apabila kita bersungguh-sungguh dalam menuntut ilmu, hal ini juga dapat mendatangkan kegembiraan buat ibu bapa kita yang telah bersusah payah membesarkan kita selama ini. Bagi ibu bapa, kejayaan kita dalam pelajaran itu adalah sebenarnya untuk diri kita sendiri jua, dan mereka tumpang gembira atas kejayaan kita."


"Apatah lagi sekiranya kita turut berakhlak mulia serta menghormati ibu bapa. Hal ini insya-Allah mampu membawa keberkatan dalam hidup kita. Din, kau masih ada kedua-dua ibu bapa, aku harap kau hargailah pengorbanan mereka dengan berbakti kepada mereka. Aku ni hanya punyai nenek tercinta. Dengan dialah kasihku tercurah."


"Mat... bersabarlah ye... Insya-Allah aku sentiasa akan berbakti buat kedua-dua ibu bapaku. Buat kau, semoga amal perbuatan kau sentiasa dapat mendatangkan kegembiraan buat nenek. Perjuangan kita dalam pelajaran ini bukan sahaja untuk diri kita dan keluarga, tetapi juga demi umat Islam, bangsa dan negara."


"Aku turut sedih melihat nasib umat Islam masa kini. Ada yang ditindas dan diserang. Pada masa yang sama ada juga yang hanyut jauh daripada panduan hidup sebagai Muslim. Lumba haram, dadah, mabuk, pergaulan bebas.. Yang peliknya statistik menunjukkan ramai yang terlibat adalah di kalangan umat kita sendiri."


"Itulah yang aku turut risaukan. Entah bagaimana nasib umat kita nanti kalau kita tidak menyumbang untuk memperbaiki keadaan. Aku harap aku dapat melakukan sesuatu untuk membangunkan umat. Tapi buat masa ini, aku rasa perjuangan kita untuk cemerlang dalam pelajaran sekarang ini adalah cara terbaik yang mampu kita lakukan."


"Betul tu, Mat. Iyeaahh! Sekarang aku rasa lebih bersemangat untuk menghadapi pelajaran! Terima kasih buat kau ye atas kata-kata perangsang kau tadi."


"Sama-sama. Terima kasih atas pandangan kau juga. Semoga kita berjaya dalam pelajaran kelak. Mmm, tapi ada satu perkara yang kau kena lakukan, atas keterlanjuran keluhan bosan kau mula-mula tadi, nampaknya kau perlu meminta maaf kepada semua cikgu di sekolah kita hehe..."


"Erkk.. Begitu ke.. Adeihh!"

Pantun Perpisahan: KURJAS 09


Andai mentari di hujung ufuknya
Pasti malam kan menjelma jua
Andai pertemuan ternyata indahnya
Pasti perpisahan menanti di akhirnya

Jika benar perpisahan di akhirnya
Nyatalah pertemuan itu, ada penghujugnya

Maaf dipohon sejahtera hendaknya
KURJAS 09 melabuhkan tirainya

-HasYimie-
8.45 p.m 22 Feb.09

Ucapan Majlis Penutupan KURJAS 09

اَلْحَمْدُ ِللهِ الَّذِىْ جَعَلَ الْمَوْتَ اِسْتِرَاحَةً لِلْمُوْءمِنِيْنَ مِنْ تَعَبِ الدُّنْيَا بَعْدَ مَا كَانُوْا يَعْبُدُوْنَ اللهَ لِنَيْلِ السَّعَادَةِ الْعُلْيَا.


Hadirin hadirat yang dikasihi sekalian.


Assalamualaikum dan selamat sejahtera saya ucapkan kepada semua. Pertamanya, marilah kita mengucapkan setinggi-tinggi kesyukuran terhadap ilahi kerana memberi peluang kepada kita untuk terus hidup dan dapat berkumpul pada majlis yang mulia ini.


Hadirin hadirat, serta sahabat sekalian


Realitinya, masih ramai umat islam sendiri yang kurang pengetahuan serta kefahaman mengenai cara serta kaedah pengurusan jenazah dan juga penyembelihan haiwan. Oleh itu, Balai Islam ASTAR sekali lagi mengambil inisiatif untuk menganjurkan kursus jenazah dan amali sembelihan (kurjas 09).


Antara objektif utama, ialah untuk memberikan pengetahuan serta kesedaran mengenai kepentingan pengurusan jenazah dan penyembelihan mengikut kehendak Islam.


Bertemakan ilmu suatu keperluan, kematian suatu kepastian, Kurjas 09 juga turut bertujuan untuk merapatkan lagi silaturahm serta ukhwah dalam kalangan keluarga balai islam sendiri kuhusunya serta warga kolej amnya.


Hadirin yang dikasihi sekalian,


Saya tidak bercadang untuk berucap panjang, maka, diakhirnya, sukalah saya untuk memberikan analogi mudah untuk kita fahami bersama. Anda dihidangkan secawan kopi yang aromanya begitu sedap. Apabila anda menghirup kopi tersebut, anda akan berkata, sedapnya air kopi ni, lebih kurang begitulah... tetapi kita tidak sedar, apa yang menyebabkan air kopi tersebut menjadi sedap, sudah pasti serbuk kopi tersebut.


Orang tidak minum pun serbuk kopi tersebut. Tetapi sumbangan serbuk kopi tersebut amat besar, kalau tiada serbuk kopi itu, maka tiadalah air kopi. Serbuk tersebut, diperlukan untuk menghasilkan air kopi, Tetapi apabila air kopi telah siap, dihidangkan kepada ramai orang. serbuk tersebut tidak lagi digunakan. Begitulah juga dengan kita, dalam pada kita berprogram, kita merancang program ilmu terutamanya, memang banyak yang perlu dikorbankan.


Tenaga kerja, wang, dan masa terutamanya, tetapi diakhirnya, tanpa kita sedari, sebaik sahaja program itu selesai, insyallah, dengan niat kita yang ikhlas, kita baru sahaja menjadi perantara untuk memberikan kefahaman dan ilmu pengetahuan kepada orang ramai... iaitu melalui kursus jenazah, kursus sembelihan dan ceramah ke syurgakah aku yg mendpt sambutn yang amat menggalakkan, begitulah pengorbanan yang ingin saya ceritakan.


Sekali lagi, terima kasih saya ucapkan kepada semua warga kurjas 09 yang telah bersama2 menjayakan Projek Balai islam yang ke-3 untuk sesi 08/09. Sememangnya, sepanjang kita berprogram, ia mengajar kita erti kesilapan yang akhirnya membawa kepada pengalaman. Pengalaman yang bukan sebarang pengalaman, tetapi pengalaman yang membawa kepada sebuah kisah...


indah bersinar cahaya tarbiyah

terserlah serinya menyuluh ummah

renungi diri dengan muhasabah

ikhlaskan niat terus beristiqomah


Sekian, Wabillahi taufiq wal hidayah, wslm....

Dosa Adalah Beban Terberat

Menarik Sempena KURJAS 09


menarik sempena:
Kursus Jenazah & Amali Sembelihan (KURJAS 09)
Balai Islam Kolej Kediaman Pertama UM
26 - 27 Safar 1430 / 21-22 Feb 2009


Kursus Pengurusan Jenazah
dengan kerjasama: JAWI

Kursus & Amali Sembelihan
dengan kerjasama; JAWI


Ceramah Perdana Ke Syurgakah Aku?

oleh: Ustazah Datuk Siti Nor Bahyah Mahamood

Malam Perasmian Penutup

Persembahan Sketsa: Menanti Di Barzakh

Persembahan nasyid & multimedia



*SEMUA DIJEMPUT HADIR MEMERIAHKAN LAGI MAJLIS KAMI*
~ TERIMA KASIH ~


Konsep Halal Haram: Perlu Jelas

Masyarakat Perlu Jelas Tentang Konsep Halal dan Haram

Oleh : Mohamad Syafiqe Abdul Rahim



Kita selaku umat Islam yang tinggal di sebuah Negara Islam dan mempunyai pemikiran yang maju selaras dengan konsep Islam Hadhari seharusnya tidak boleh mengabaikan konsep halal-haram pemakanan. Meskipun kita mungkin melihat agak remeh untuk memikirkan tentang isu ini, namun apa yang membimbangkan ialah kesan serta natijahnya kepada diri dan kerukunan bangsa kita pada masa akan datang. Memang diketahui umum bahawa iman merupakan teras pembentukan jiwa dan peribadi diri yang suci lagi murni. Oleh itu, adalah amat penting pemakanan halal yang mampu menjana pembikinan muslim yang hakiki dan sempurna dari semua segi keperibadian manusia,



UMAT manusia secara am dan umat Islam secara khusus diperintah supaya memakan hanya yang halal. Firman Allah (Surah Al-Baqarah ayat 168) bermaksud: “Wahai manusia makanlah daripada apa yang Kami berikan di muka bumi ini yang halal lagi bermutu dan jangan sekali-kali kamu mengikut jejak langkah syaitan kerana syaitan itu musuh yang nyata.” Jelas, kepentingan makanan yang halal telah disebut oleh Allah di dalam Al-Quran lebih 1400 tahun yang lampau menunjukkan betapa pentingnya konsep pemakanan halal yang sempurna. Malah mengikut ayat 88 surah al-Maidah, Allah menegaskan bahawa makan dan minum adalah tanda keimanan seseorang. Ini bermaksud cara pemilihan makanan dan minuman itu membuktikan nilai iman seseorang.


Namun, kita sebagai masyarakat Islam yang berkongsi sebuah negara dengan masyarakat bukan Islam yang lain perlu lebih prihatin dan mampu memilih makanan yang halal mengikut syarak. Masyarakat bukan Islam di Malaysia perlu dijelaskan dengan lebih mendalam tentang konsep halal-haram makanan mengikut perspektif Islam yang sebenarnya. Kita perlu mengubah tanggapan mereka bahawa makanan yang halal bukan makanan daripada babi sahaja tetapi juga meliputi pelbagai konsep lain yang perlu dijelaskan dengan lebih mendalam. Antara konsep yang perlu diambil perhatian adalah:


  1. Punca makanan tersebut iaitu seperti daging yang digunakan. Kebanyakan masyarakat bukan Islam menganggap hanya khinzir makanan yang haram dalam Islam tetapi mereka perlu dijelaskan tentang konsep binatang yang haram dimakan dalam Islam seperti binatang yang bertaring serta binatang yang hidup dua alam dan binatang yang jijik seperti cicak dan sebagainya.
  2. Seterusnya ialah kaedah penyembelihan haiwan. Masyarakat bukan Islam tidak tahu konsep penyembelihan haiwan dalam Islam. Lebih menakutkan adalah sekiranya mereka sendiri yang menyembelih haiwan tersebut dan menjual di pasaran terbuka. Sedangkan antara syarat penyembelihan dalam Islam adalah penyembelih mestilah orang Islam. Selain itu, peniaga makanan bukan Islam juga perlu memastikan haiwan yang mereka beli di pasaran dibeli daripada peniaga Islam atau dari syarikat penyembelihan yang mendapat pengiktirafan halal oleh JAKIM.
  3. Mereka juga perlu dijelaskan tentang cara pengurusan makanan dan pemprosesan sesuatu bahan makanan. Adakah tempat untuk mereka proses terhindar dari sebarang najis. Adakah tempat penyimpanan makanan tersebut bercampur dengan bahan-bahan yang haram disisi Islam. Begitu juga dari segi pengangkutan. Adakah barang makanan tersebut dibawa dengan pengangkutan yang juga memuatkan bahan makanan yang haram disisi Islam seperti daging khinzir yang dicampur dengan ayam dalam sebuah lori.
  4. Aspek seterusnya yang perlu diberi perhatian adalah dari segi ramuan dalam bahan makanan. Sebagai contoh bahan makanan yang dicampur dengan alkohol ,minyak dari lemak khinzir dan sebagainya. Malah kedapatan restoran yang memaparkan lambang halal tetapi bahan makanannya dicampur dengan ramuan seperti alkohol dan sebagainya.Ini sering berlaku dikebanyakan restoran-restoran dan hotel yang menggunakan khidmat chef dari luar negara.
  5. Seterusnya dari segi peralatan yang digunakan untuk memasak dan memproses sesuatu bahan makanan. Pihak berkenaan perlu memastikan bahawa peralatan seperti kuali, periuk, pisau dan sebagainya tidak pernah digunakan untuk memasak bahan makanan yang haram mengikut syariat Islam. Kita tidak mahu kuali yang pernah digunakan untuk memasak daging khinzir digunakan pula untuk memasak makanan bagi orang Islam pula.
  6. Perkara terakhir yang perlu diberi perhatian adalah dari segi penjagaan kebersihan makanan dari benda-benda yang dianggap mengotorkan dalam Islam dan tidak suci. Mungkin pelanggan tidak menyangka restoran yang memaparkan logo halal dan mempunyai persekitaran yang bersih di luar tetapi di bahagian dapur berada dalam keadaan yang sangat kotor dan tidak memenuhi ciri-ciri konsep halal dalam Islam.


Jika semua konsep asas ini dapat dijelaskan dengan sempurna kepada masyarakat bukan Islam, nescaya tidak akan berlakunya masalah dan kes sosej yang diproses dengan usus khinzir dan kes-kes yang lain. Atas dasar ini, beberapa langkah efektif perlu diambil perhatian oleh pihak berkenaan untuk memastikan masyarakat bukan Islam memahami dengan jelas apa sebenarnya konsep halal-haram pemakanan dalam Islam. Risalah-risalah perlu diedarkan kepada peniaga bukan Islam untuk memberi kefahaman sepernuhnya kepada mereka agar menyedarkan mereka tentang konsep pemakanan halal dalam Islam. Begitu juga, seminar tentang konsep halal-haram pemakanan menurut Islam perlu dijalankan kepada wakil setiap peniaga restoran dan syarikat pemprosesan makanan di setiap negeri.


Selain itu, pemantaun yang lebih bagi memastikan logo halal yang digunakan tidak disalah guna oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Cadangan logo halal berkonsepkan hologram perlu dipraktikkan dengan serius.Ini kerana dengan cara ini peniaga yang ingin mengaut keuntungan lebih tidak dapat meniru logo halal keluaran JAKIM.


Peniaga yang mendapat kelulusan halal bagi restoran atau bahan makanan keluaran mereka perlu diberi kad kelulusan bercip bagi memudahkan pihak JAKIM melakukan pemeriksaan pada masa akan datang. Kad bercip itu akan mengandungi segala maklumat seperti bahan makanan serta ramuan yang disediakan oleh syarikat atau peniaga tersebut begitu juga dengan kaedah pemprosesan bahan makanan keluaran mereka.


Secara ringkasnya, kita inginkan sebuah Negara Islam Malaysia yang bukan sahaja maju dari segi pembangunan negara tetapi juga maju dari segi nilai moral dan etika insan yang berusaha untuk memajukannya.Ini bertepatan dengan konsep Islam Hadhari yang sering dikatakan oleh kerajaan iaitu maju dari segi pembangunan seiring dengan kemajuan sahsiah diri masyarakatnya. Perlu diingat bahawa usaha menyedarkan konsep halal perlu diperluaskan lagi skopnya bukan sahaja kepada orang Islam tetapi kita selaku masyarakat Islam perlu memperjelaskan isu halal ini kepada masyarakat bukan Islam.


Masyarakat yang maju adalah yang maju dari semua segi bukan sahaja dari segi pembangunan material sahaja tetapi dari segi kemajuan insani yang jitu dan mapan. Atas dasar itulah pemakanan yang sempurna dan halal mengikut kehendak syarak membawa kepada keutuhan iman dan kegemilangan sesebuah bangsa itu.

Mentafsir Putih


MENTAFSIR PUTIH

(sempena KURJAS 09)


Putih sebuah rumah

Rumah putih

tapi pemiliknya berhati arang.


Putih merpati

merpati putih

tapi matanya berbiji saga.


Putih sehelai bendera

bendera putih

berkibar di selaput awan.


Putih selimut

selimut putih

membalut tubuh kebenaran.


Abdul Hadi Yusoff
Jan 2009

Solat Berjemaah... Banyaknya Pahala

Rugi tak rebut ganjaran berlipat ganda bersolat jemaah

Oleh Mohd Yaakub Mohd Yunus


Pahala diukur ketika mula berwuduk hingga selesai menunaikan sembahyang di masjid


PEMBINAAN masjid yang besar demi memenuhi keperluan beribadat umat Islam sayangnya tidak menzahirkan gambaran diharapkan apabila jumlah mereka yang bersolat secara berjemaah tidak sepadan dengan keluasan masjid itu.

Ada masjid yang boleh menampung ribuan jemaah tetapi apabila tiba waktu solat fardu, bilangan jemaah hanya sekadar dua atau tiga saf saja sedangkan solat secara berjemaah memiliki pelbagai keutamaan besar dan menyeluruh.

Pahala bagi orang bersolat berjemaah bermula ketika dia berjalan keluar rumah menuju masjid hinggalah selesai menunaikan solat secara berjemaah. Bukan setakat itu saja, bahkan ia berlanjutan sehingga dia tiba di rumahnya dari masjid.

Banyak keutamaan solat berjemaah antaranya keutamaan ketika perjalanan ke masjid.

Bekas perjalanan bagi mereka yang menuju ke masjid untuk bersolat berjemaah akan dihitung dan dibalas dengan ganjaran pahala.


Daripada Jabir bin 'Abdullah, dia berkata: "Bani Salimah ingin berpindah supaya lebih hampir dengan masjid, lantas menyatakan bahawa tempat itu banyak kosong.

Maka sampailah berita itu kepada Nabi SAW lalu, Baginda bersabda: Hai Bani Salimah! Tetaplah di rumah kalian, sesungguhnya akan dicatat bekas perjalanan kalian (ke masjid). Mereka berkata: Tidaklah menyenangkan bagi kami, kalau kami berpindah." (Hadis riwayat Muslim)

Tambahan lagi langkah perjalanan menuju ke masjid untuk bersolat berjemaah itu dapat menghapuskan dosa dan meninggikan darjat seseorang manusia di sisi Allah. Daripada Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Mahukah kalian aku tunjukkan atas sesuatu yang mana Allah akan menghapuskan dosa dengannya dan terangkat beberapa darjat? Mereka menjawab: Ya wahai Rasulullah. Baginda bersabda: Sempurnakanlah wuduk pada saat cuaca sangat dingin, perbanyakkanlah melangkah menuju masjid, dan menunggu selepas solat. Demikianlah itu bagi kalian pertalian." (Hadis riwayat Muslim)

Orang yang keluar menuju masjid dalam keadaan berwuduk untuk mengerjakan solat berjemaah akan mendapat pahala seperti orang yang mengerjakan haji dan juga dianggap melakukan solat daripada permulaan perjalanannya hingga dia kembali ke rumahnya.


Ini sebagaimana sabda Rasulullah daripada Abu Umamah yang bermaksud: "Barang siapa keluar dari rumahnya dalam keadaan suci (berwuduk) menuju solat wajib (dengan berjemaah) maka pahalanya seperti pahala orang yang mengerjakan haji dengan memakai ihram." (Hadis riwayat Imam Abu Dawud)

Allah juga menyediakan syurga bagi orang yang pergi dan pulang dari masjid. Diriwayatkan daripada Abu Hurairah, Nabi SAW bersabda yang bermaksud: "Barang siapa pergi ke masjid dan kembali, Allah akan menyediakan tempat baginya di syurga setiap kali dia pergi ke masjid dan kembali dari masjid." (Hadis riwayat al-Bukhari)

Kedua ialah keutamaan ketika berada dalam masjid dan mengerjakan solat secara berjemaah. Adalah menjadi lumrah bagi kebanyakan insan untuk berasa bangga jika menjadi tetamu kepada orang kenamaan seperti Sultan atau Perdana Menteri.

Namun, begitu ramai kurang memahami dengan menghadirkan diri ke masjid untuk bersolat secara berjemaah kita sebenarnya sedang menjadi tetamu Allah.

Masjid adalah rumah Allah dan tentu sekali sebagai tuan rumah, Allah memuliakan tetamu-Nya.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Barang siapa yang berwuduk dalam rumahnya dan menyempurnakan wuduknya kemudian pergi ke masjid maka dia adalah tetamu Allah dan kewajipan bagi yang dikunjungi untuk memuliakan yang mengunjungi."

Apabila seseorang itu berada dalam masjid untuk menunggu masuknya waktu solat sesungguhnya dia mendapat pahala seperti berada dalam keadaan bersolat di sisi Allah dan malaikat pula sentiasa mendoakan keampunan serta rahmat baginya.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Seseorang daripada kalian yang menunggu waktu solat, (dia berada) dalam solat selama tidak batal, maka malaikat mendoakan baginya: Ya Allah, ampunkan dia, ya Allah rahmatilah dia." (Hadis riwayat Muslim)

Mengerjakan solat berjemaah memiliki keutamaan berlipat ganda jika dibandingkan solat sendirian. Daripada 'Abdullah bin 'Umar, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Solat berjemaah lebih utama jika dibandingkan dengan solat sendirian dengan 27 darjat." (Hadis riwayat Bukhari)

Di samping itu, keutamaan solat berjemaah juga bertambah dengan jumlah orang bersolat. Semakin ramai makmum maka semakin tinggi nilai pahala diperoleh oleh semua makmum.

Daripada Ubai bin Ka'ab, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya solat seseorang bersama seseorang lebih utama daripada solatnya sendirian, dan solatnya bersama dua orang, lebih utama daripada solatnya dengan seorang dan jumlah yang lebih banyak, maka itulah yang lebih disukai oleh Allah." (Hadis riwayat Abu Dawud)

Allah juga memberi perlindungan daripada syaitan kepada mereka yang mengerjakan solat berjemaah. Rasulullah bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya syaitan itu bagaikan serigala bagi manusia seperti serigala bagi kambing, yang menjadikan kambing yang di dalam keadaan sendirian dan lalai sebagai mangsa, maka waspadalah kalian daripada bersendirian dan wajib bagi kalian untuk berjemaah dan pergi ke masjid." (Hadis riwayat Ahmad)

Sesiapa yang mendapatkan takbir yang pertama bersama imam selama 40 hari berturut-turut maka Allah membebaskannya daripada api neraka dan kemunafikan.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Barang siapa yang solat kerana Allah selama 40 hari di dalam jemaah dengan mengikuti takbir yang pertama, ditulis baginya dua kebebasan, iaitu bebas daripada api neraka dan kemunafikan." (Hadis riwayat al-Tirmidzi)

Keutamaan solat berjemaah ada yang berlanjutan sehingga tiba di rumah seperti pahala banyak dan disediakan tempat baginya di syurga.

Daripada Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Apabila salah seorang di antara kalian berwuduk di rumahnya kemudian datang ke masjid adalah dia berada dalam solat sampai dia pulang."

Sabda Baginda SAW lagi yang bermaksud: "Barang siapa pergi ke masjid dan kembali, Allah akan menyediakan tempat baginya di syurga setiap kali dia pergi ke masjid dan kembali dari masjid." (Hadis riwayat al-Bukhari)

Kelebihan dan keutamaan solat jemaah yang menjanjikan banyak kebaikan sewajarnya menjadi aspirasi bagi kita semua untuk mengerjakan solat secara berjemaah.

    ....LOGO RASMI....

    ....LOGO RASMI....

    SAF KEPIMPINAN

    Sampaikan Salam


    ShoutMix chat widget

    Penyelia Penasihat

    Penyelia Penasihat
    En Mat Zaid Bin Hussein

    Pengerusi

    Pengerusi
    Suhail Anwar B
    Mohamed Nor

    Timb. Pengerusi

    Timb. Pengerusi
    Mohd Hasyim Harun

    Setiausaha

    Setiausaha
    Tunku Aisyah Tunku Mat

    Bendahari

    Bendahari
    Nursyahida Abd Rashid

    PP Pengisian & Pengimarahan

    PP Pengisian & Pengimarahan
    Awang Abdullah
    Abdul Razak

    TPP Pengisian & Pengimarahan

    TPP Pengisian & Pengimarahan
    Nurul Izyan Zainuddin

    PP Publisiti & Informasi

    PP Publisiti & Informasi
    Luqman Hakim
    Muhd Fadzir

    TPP Publisiti & Informasi

    TPP Publisiti & Informasi
    Nurul Syahidah Roslam

    PP Dana & Kebajikan

    PP Dana & Kebajikan
    Ahmad Azhari Nordin

    TPP Dana & Kebajikan

    TPP Dana & Kebajikan
    Adibah Dzulkifli

    PP Domestik & Teknikal

    PP Domestik & Teknikal
    Ahmad Fadhlul Hadi Abdul Hamid

    TPP Domestik & Teknikal

    TPP Domestik & Teknikal
    Liyana Syazwani Abdul Razak

    PP Pengurusan Surau

    PP Pengurusan Surau
    Mohd Syahir Bin Lokman

    TPP Pengurusan Surau

    TPP Pengurusan Surau
    Norsaima Ismail

    Followers