Ros & Coklat: Bermulanya Jalinan Kasih

ROS & COKLAT:
bermulanya jalinan kasih

Alhamdulillah...semalam, 12 Feb. 09, telah berlangsung dengan jayanya Forum Mengenal Cinta: Ros & Coklat. Forum tersebut sebenarnya bersempena dengan Hari Kekasih yang yang akan 'diraikan' oleh segolongan para remaja terutamanya. Seperti sedia maklum, ahli panelnya terdiri daripada Saudara Aizat Saleh merangkap Biro Kerohanian & Pembangunan Insan, serta Saudara Hafizzuddin Baharin merangkap Presiden Kolej 1. Majlis dikendalikan oleh Saudara Fayyad. Mari kita imbas apa yang telah dibincangkan mengenai Ros & Coklat.



Soalan (S): Alhamdulillah, kita masih diberi kesempatan oleh Allah untuk bersama-sama berkumpul di dalam majlis ilmu. Satu majlis forum, yang saya kira mungkin ada yang tertanya-tanya. Mengapa Ros & Coklat yang menjadi pilihan. Sebentar nanti saya akan ceritakan. Terus kepada soalan sebagai muqaddimah forum kita pada malam ini.

Apa yang kita lihat pada hari ini, remaja terutamanya beriya2 menyambut Hari Kekasih atau lebih dikenali sebagai Valentine Day. Sebenarnya, boleh saudara ceritakan, daripada mana datangnya Valentine Day tersebut ?

Aizat: Sebenarnya, jika dilihat kepada sejarahnya, terdapat banyak versi sejarah sambutan Valentine Day. Ini merupakan antara versi yang popular. Dahulukala, Claudius II beranggapan bahawa anggota tentera yang muda dan masih bujang adalah lebih tabah dan kuat ketika berada di medan peperangan berbanding dengan mereka yang telah berkahwin. Justeru, Cladius II menghalang para pemuda dari berkahwin.

Namun demikian St.Valentine menentangnya dengan keras dan beliau telah melakukan upacara pernikahan terhadap para pemuda-pemuda Rom secara sulit. Aktiviti St. Valentine ini akhirnya dapat diketahui oleh Cladius II lalu beliau mengarahkan St. Valentine ditangkap dan dihukum gantung pada 14 Februari 269 M. Claudius II beranggapan bahawa anggota tentera yang muda dan masih bujang adalah lebih tabah dan kuat ketika berada di medan peperangan berbanding dengan mereka yang telah berkahwin. Justeru, Cladius II menghalang para pemuda dari berkahwin.Namun demikian St.Valentine menentangnya dengan keras dan beliau telah melakukan upacara pernikahan terhadap para pemuda-pemuda Rom secara sulit.

Aktiviti St. Valentine ini akhirnya dapat diketahui oleh Cladius II lalu beliau mengarahkan St. Valentine ditangkap dan dihukum gantung pada 14 Februari 269 M. Maka orang-orang Kristian mengambil sempena 14 Februari itu untuk meraikan hari kasih sayang demi memperingati hari kematian paderi mereka St. Valentine. Maknanya apa? Mereka diluar sana menyambut perayaan memperingati kekasih, siapa sebenarnya yang mereka peringati ?

S : Terima kasih kepada Saudara Aizat, kupasan yang cukup menarik. Mengenai tajuk Ros & Coklat, sebenarnya ia dipilih kerana kebiasannya hadiah bunga ros akan diberikan kepada pasangan masing-masing. Manakala coklat pula, juga sebagai hadiah, tetapi dalam bentuk love. Maka, dapat disimpulkan, dua bende tersebut, iaitu ros dan coklat berkait rapat dengan sambutan hari kekasih.

Baiklah, pada hari ini, remaja-remaja di luar sana tidak akan ketinggalan daripada meraikan hari tersebut. Pada pendapat saudara, mengapa ia menjadi ikutan ? atau menjadi sebagai trend remaja pada hari ini ?

Hafiz : Terima kasih. Berbicara mengenai mengapa ia menjadi ikutan. Perkara pertama yang perlu kita lihat ialah dengan siapa mereka bergaul ? Siapa rakan-rakan mereka? Berapa ramai pula rakan-rakan kita yang boleh membimbing kita ke jalan yang betul ? Remaja sememangnya terlalu mudah terpengaruh dengan perkara-perkara sedemikian. Tetapi ramai yang tidak sedar, cinta yang berteraskan ros dan coklat ini memang tidak akan ke mana. Tambahan pula, ketika bercinta, mereka ini melakukan perkara yang tidak sedap mata memandang. Naik motor sama-sama. Berpegangan tangan.

Hal ini sudah tentu menyebabkan masyarakat yang melihat melabelkan mereka dengan perkara yang negatif. Keduanya, saya ingin menyentuh mengenai pembaziran. Islam sendiri melarang kita daripada melakukan pembaziran. Dalam surah Al-Israk: 27, Allah berfirman yang bermaksud "Sesungguhnya, membazir itu adalah saudara syaitan, dan syaitan itu adalah sangat mungkar kepada tuhannya" Tetapi jika kita lihat, pada sambutan hari kekasih, pasangan akan membeli bunga ros yang bukanlah murah harganya, serta hadiah-hadiah sampingan yang lain, yang sudah tentu mahal harganya. Adalah lebih baik wang tersebut disimpan dan digunakan untuk kepentingan lain yang lebih penting. Diakhirnya, ingin saya tegaskan, ros dan coklat, bukanlah penentu kepada cinta anda. Fikir-fikirkan...

(S) : Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia kali ke-71 yang bersidang pada 22 hingga 24 November 2005 memutuskan: “Bahawa amalan merayakan Valentine’s Day tidak pernah dianjurkan oleh Islam”. Boleh saudara ulas dengan lebih lanjut ?

Aizat : Sebagaimana yang termaktub di dalam al-Quran dan al-Sunnah serta disepakati oleh generasi awal umat Islam hari kebesaran bagi umat Islam yang mana disyariatkan bagi kita menyambutnya hanyalah Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha. Anas bin Malik r.a berkata: Nabi SAW pernah datang ke Madinah sedangkan penduduknya memiliki dua hari raya. Pada kedua-duanya mereka bermain-main (bergembira) di masa jahiliah.

Lalu baginda bersabda: “Sesungguhnya Allah telah menggantikan kedua-duanya bagi kamu semua dengan dua hari yang lebih baik, iaitu hari raya Aidiladha dan Aidilfitri”. (riwayat al-Nasaai). Oleh itu hendaklah umat Islam membataskan diri dengan menyambut hari-hari perayaan yang diiktiraf oleh Allah dan Rasul-Nya khusus untuk umat Islam. Setelah berakhir zaman salafussoleh iaitu tiga kurun terbaik bagi umat Islam, pelbagai hari perayaan telah ditambah ke dalam kalendar umat Islam seperti Maulid al-Rasul, Israk Mikraj, Maal Hijrah, Nuzul al-Quran dan lain-lain.

Namun demikian apa yang mendukacitakan adalah umat Islam pada zaman kini telah mula merayakan hari-hari perayaan yang langsung tidak berkaitan dengan umat Islam. Malah ia berasal dari budaya serta agama golongan yang ingkar kepada perintah Allah S.W.T. seperti sambutan Tahun Baru Masihi, Hari Halloween dan juga Hari Valentine yang sedang kita perbincangkan ini. Terdapat larangan daripada baginda s.a.w. untuk meniru budaya orang bukan Islam dan bagi mereka yang meniru budaya seperti ini ditakuti mereka akan tergolong bersama dalam golongan tersebut.

Sabda baginda: ”Barang siapa menyerupai satu kaum, maka dia termasuk golongan mereka”. (riwayat Imam Abu Dawud). Maka dapat disimpulkan disini, kita sepatutnya bangga dengan budaya Islam yang kita anuti dan amalkan ini. Tidak perlu kita mengikut budaya dan amalan agama lain. Islam sememangnya agama yang lengkap dan sempurna. Sebagaimana kata-kata Saidina Umar, "kita satu kaum yang dimuliakan dengan Islam, mengapa pula kita mencari kehidupan yang selain daripada Islam?"

(S) : Pada pendapat saudara sendiri, apakah kesan menyambut hari valentin dalam kalangan mahasiswa terutamanya ?

Hafiz : Kita imbas semula, di awal penciptaan manusia, setelah Nabi Adam diciptakan, Adam merasakan dirinya kesunyian. Setelah Nabi Adam as bangun daripada tidur, didapati ada seorang perempuan di sisinya. Ketika Adam ingin menyentuhnya, terdengar satu suara yang menghalang Nabi Adam daripada menyentuh perempuan tersebut selagi tidak bernikah. Dapat kita fahami, perasaan ingin berkasih sayang itu memang ada dalam diri kita sejak daripada awal penciptaan manusia.

Tetapi harus diingat, apabila perasaan tersebut tidak dapat dikawal, maka terjadilah apa yang dapat kita saksikan sekarang. Pelbagai masalah sosial yang telah pun berlaku. Firman Allah dalam Surah An-Nur, "wanita-wanita yang keji adalah untuk lelaki yang keji, dan lelaki yang keji pula adalah untuk wanita-wanita yang keji. Dan wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik, dan lelaki yang baik adalah untuk wanita yang baik. Mereka itu bersih daripada apa yang dituduhkan oleh mereka. Bagi mereka keampunan dan rezeki yang mulia."

Kita dapat lihat, janji Allah itu pasti. Tetapi janji manusia? Tiada satu pun yang pasti. Memang kita mudah untuk melafaz janji, setiap masa kita mengingati kekasih kita. Tetapi bagaimana dengan ingatan kita kepada Allah dan Rasulullah ? Di saat kewafatan baginda, baginda menyebut ummati...ummati....ummati, tetapi kita ? Namun, seperti yang kita sedia maklum, cinta yang hakiki itu ialah cinta kepada Allah. Cinta yang pasti dan hakiki.

Kesimpulan : Harus kita ingat bahawa golongan yang memusuhi Islam, akan sentiasa berusaha menanamkan benih-benih kesesatan dalam jiwa umat Islam supaya mereka jauh dari jalan yang lurus lagi diredai Allah SWT.

Firman-Nya: Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): “Sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam itulah petunjuk yang benar). (al-Baqarah: 120)


Demikianlah tamatnya forum tersebut tepat pada jam 9 malam. Sedikit perkongsian pendapat daripada saya sendiri. Secara keseluruhannya, forum tersebut berjalan dengan lancar tanpa ada sebarang masalah yang berlaku. Jumlah hadirin, muslimin dan muslimat juga memang agak memberangsangkan, ditambah pula dengan kehadiran jemaah daripada kolej kediaman yang lain. Tahniah diucapkan kepada semua yang telah menjayakan forum tersebut. Moga majlis-majlis ilmu yang sedemikian dapat dianjurkan lagi pada masa akan datang. Sekian....
3 Responses
  1. Anonymous Says:

    tujelah yang sempat saya tulis semula...
    untuk makluman, ayat tersebut, hasil daripada olahan ayat saya sendiri. Jadi, jika berlaku sebarang kepesongan maksud, atau apa yang disampaikan oleh ahli panel tak sama dgn apa ditulis, jutaan maaf dimohon, tapi rasanya... still sama apa yg ditulis dgn apa yg dibincangkan ketika forum...

    jika ada apa2 perbincangan dlm forum yg tidak ditulis, maaf juga diucapkan, di keterbatasan masa 24 jam sehari ini, setakad ni tujelah yg sempat sy coretkan...huhuhu

    dikesempatan ini juga, sy memohon maaf kpd semua ahli publisiti blai islam astar. sememangnya kalian tidak pernah belajar drpd kesilapan !! ? ops... salah... sememangnya kalian pernah belajar drpd kesilapan ! ehm.... (fikirkannya wahai ahli yg bijak pandai)

    diakhirnya, terima kasih kerana hadir ke majlismilmu tersebut, dan terima kasih kerana sudi membaca post ini....

    sekian.....
    terima kasih kerana membaca....


  2. Aizat Salleh Says:

    laporan yg menarik
    semoga usaha dakwah diteruskan!


  3. Anonymous Says:

    terima kasih ...
    moga saudara aizat sudi2lah lagi meluangkan masa di surau astar ni...


    ....LOGO RASMI....

    ....LOGO RASMI....

    SAF KEPIMPINAN

    Sampaikan Salam


    ShoutMix chat widget

    Penyelia Penasihat

    Penyelia Penasihat
    En Mat Zaid Bin Hussein

    Pengerusi

    Pengerusi
    Suhail Anwar B
    Mohamed Nor

    Timb. Pengerusi

    Timb. Pengerusi
    Mohd Hasyim Harun

    Setiausaha

    Setiausaha
    Tunku Aisyah Tunku Mat

    Bendahari

    Bendahari
    Nursyahida Abd Rashid

    PP Pengisian & Pengimarahan

    PP Pengisian & Pengimarahan
    Awang Abdullah
    Abdul Razak

    TPP Pengisian & Pengimarahan

    TPP Pengisian & Pengimarahan
    Nurul Izyan Zainuddin

    PP Publisiti & Informasi

    PP Publisiti & Informasi
    Luqman Hakim
    Muhd Fadzir

    TPP Publisiti & Informasi

    TPP Publisiti & Informasi
    Nurul Syahidah Roslam

    PP Dana & Kebajikan

    PP Dana & Kebajikan
    Ahmad Azhari Nordin

    TPP Dana & Kebajikan

    TPP Dana & Kebajikan
    Adibah Dzulkifli

    PP Domestik & Teknikal

    PP Domestik & Teknikal
    Ahmad Fadhlul Hadi Abdul Hamid

    TPP Domestik & Teknikal

    TPP Domestik & Teknikal
    Liyana Syazwani Abdul Razak

    PP Pengurusan Surau

    PP Pengurusan Surau
    Mohd Syahir Bin Lokman

    TPP Pengurusan Surau

    TPP Pengurusan Surau
    Norsaima Ismail


    Followers