Ucapan Majlis Penutupan KURJAS 09

اَلْحَمْدُ ِللهِ الَّذِىْ جَعَلَ الْمَوْتَ اِسْتِرَاحَةً لِلْمُوْءمِنِيْنَ مِنْ تَعَبِ الدُّنْيَا بَعْدَ مَا كَانُوْا يَعْبُدُوْنَ اللهَ لِنَيْلِ السَّعَادَةِ الْعُلْيَا.


Hadirin hadirat yang dikasihi sekalian.


Assalamualaikum dan selamat sejahtera saya ucapkan kepada semua. Pertamanya, marilah kita mengucapkan setinggi-tinggi kesyukuran terhadap ilahi kerana memberi peluang kepada kita untuk terus hidup dan dapat berkumpul pada majlis yang mulia ini.


Hadirin hadirat, serta sahabat sekalian


Realitinya, masih ramai umat islam sendiri yang kurang pengetahuan serta kefahaman mengenai cara serta kaedah pengurusan jenazah dan juga penyembelihan haiwan. Oleh itu, Balai Islam ASTAR sekali lagi mengambil inisiatif untuk menganjurkan kursus jenazah dan amali sembelihan (kurjas 09).


Antara objektif utama, ialah untuk memberikan pengetahuan serta kesedaran mengenai kepentingan pengurusan jenazah dan penyembelihan mengikut kehendak Islam.


Bertemakan ilmu suatu keperluan, kematian suatu kepastian, Kurjas 09 juga turut bertujuan untuk merapatkan lagi silaturahm serta ukhwah dalam kalangan keluarga balai islam sendiri kuhusunya serta warga kolej amnya.


Hadirin yang dikasihi sekalian,


Saya tidak bercadang untuk berucap panjang, maka, diakhirnya, sukalah saya untuk memberikan analogi mudah untuk kita fahami bersama. Anda dihidangkan secawan kopi yang aromanya begitu sedap. Apabila anda menghirup kopi tersebut, anda akan berkata, sedapnya air kopi ni, lebih kurang begitulah... tetapi kita tidak sedar, apa yang menyebabkan air kopi tersebut menjadi sedap, sudah pasti serbuk kopi tersebut.


Orang tidak minum pun serbuk kopi tersebut. Tetapi sumbangan serbuk kopi tersebut amat besar, kalau tiada serbuk kopi itu, maka tiadalah air kopi. Serbuk tersebut, diperlukan untuk menghasilkan air kopi, Tetapi apabila air kopi telah siap, dihidangkan kepada ramai orang. serbuk tersebut tidak lagi digunakan. Begitulah juga dengan kita, dalam pada kita berprogram, kita merancang program ilmu terutamanya, memang banyak yang perlu dikorbankan.


Tenaga kerja, wang, dan masa terutamanya, tetapi diakhirnya, tanpa kita sedari, sebaik sahaja program itu selesai, insyallah, dengan niat kita yang ikhlas, kita baru sahaja menjadi perantara untuk memberikan kefahaman dan ilmu pengetahuan kepada orang ramai... iaitu melalui kursus jenazah, kursus sembelihan dan ceramah ke syurgakah aku yg mendpt sambutn yang amat menggalakkan, begitulah pengorbanan yang ingin saya ceritakan.


Sekali lagi, terima kasih saya ucapkan kepada semua warga kurjas 09 yang telah bersama2 menjayakan Projek Balai islam yang ke-3 untuk sesi 08/09. Sememangnya, sepanjang kita berprogram, ia mengajar kita erti kesilapan yang akhirnya membawa kepada pengalaman. Pengalaman yang bukan sebarang pengalaman, tetapi pengalaman yang membawa kepada sebuah kisah...


indah bersinar cahaya tarbiyah

terserlah serinya menyuluh ummah

renungi diri dengan muhasabah

ikhlaskan niat terus beristiqomah


Sekian, Wabillahi taufiq wal hidayah, wslm....

0 Responses

    ....LOGO RASMI....

    ....LOGO RASMI....

    SAF KEPIMPINAN

    Sampaikan Salam


    ShoutMix chat widget

    Penyelia Penasihat

    Penyelia Penasihat
    En Mat Zaid Bin Hussein

    Pengerusi

    Pengerusi
    Suhail Anwar B
    Mohamed Nor

    Timb. Pengerusi

    Timb. Pengerusi
    Mohd Hasyim Harun

    Setiausaha

    Setiausaha
    Tunku Aisyah Tunku Mat

    Bendahari

    Bendahari
    Nursyahida Abd Rashid

    PP Pengisian & Pengimarahan

    PP Pengisian & Pengimarahan
    Awang Abdullah
    Abdul Razak

    TPP Pengisian & Pengimarahan

    TPP Pengisian & Pengimarahan
    Nurul Izyan Zainuddin

    PP Publisiti & Informasi

    PP Publisiti & Informasi
    Luqman Hakim
    Muhd Fadzir

    TPP Publisiti & Informasi

    TPP Publisiti & Informasi
    Nurul Syahidah Roslam

    PP Dana & Kebajikan

    PP Dana & Kebajikan
    Ahmad Azhari Nordin

    TPP Dana & Kebajikan

    TPP Dana & Kebajikan
    Adibah Dzulkifli

    PP Domestik & Teknikal

    PP Domestik & Teknikal
    Ahmad Fadhlul Hadi Abdul Hamid

    TPP Domestik & Teknikal

    TPP Domestik & Teknikal
    Liyana Syazwani Abdul Razak

    PP Pengurusan Surau

    PP Pengurusan Surau
    Mohd Syahir Bin Lokman

    TPP Pengurusan Surau

    TPP Pengurusan Surau
    Norsaima Ismail


    Followers