Macam Cuaca

...Macam Cuaca...
Mohd Hasyim Bin Harun
www.akusebuahkisah.blogspot.com


Telah lama rasanya ingin menulis entry bertajuk macam cuaca ini, cuma masa yang nampaknya masih mencemburui sehinggalah saat entry ini ditulis...

Alhamdulillah, pagi ini, pemandangan dari tingkat 4 nampak begitu indah dan ceria, cahaya mentari mula menyinari seantero varsiti perdana ini pada tanggal 18 Rabiulawal yang mulia, bulan kelahiran baginda Rasulullah SAW. Tidak seperti semalam, sepanjang harinya, ada sahaja rintik-rintik hujan yang menyirami bumi ini. Takjub dengan kebesaran Allah, yang menjanjikan hujan itu sebagai asbab kepada munculnya pelangi nan indah, maka tergeraklah hati ini untuk terus menulis. Ya... Macam Cuaca...

Umum mengetahui, cuaca sering bertukar-tukar, pagi ini cerah, tetapi jangan disangka sampai ke petang, siapa tahu matahari ingin berlindung sekejap, memberi laluan kepada awan mendung berarak. Adakalanya, kita mengharapkan agar hari ini mentari sentiasa tersenyum riang, burung-burung berkiacauan bebas di angkasa sana.

Biarlah cuaca yang tenang, ceria dan indah ini terus berkekalan. Tetapi, mungkin juga, ada antara kita yang mengharapkan agar bumi ini basah disirami rahmat hujan daripada ilahi, memandangkan bumi ini telah kegersangan tanahnya akibat daripada mentari yang tidak sudi memberi laluan kepada hukum alam yang lain.

Maka dengan ini, dapat kita lihat bahawa, tidak semua orang suka akan panas, namun tidak bermakna kita berharap hujan turun dengan selebat-lebatnya. Mungkin cukuplah kita mengharapkan mendung itu berarak menutupi sedikit sinaran sang suria. Sudah memang hukum alam, setiap yang berlaku itu ada hikmah disebaliknya. Macam cuaca...! ya..

Lalu kita koreksi semula diri kita. Macam cuaca ? Ya... Hati kita Allah menciptakan dengan semulianya. Namun jangan disangka semua hati itu mempunyai pendirian yang sama. Allah menciptakan hati kita ini dengan keadaan yang tidak tetap, berbolak-balik sebagaimana maksuh hati itu sendiri. Ya... hati kita memang tidak tetap, sebagaimana perasaan dan perlakuan kita, macam cuaca katanya.

Adakalanya kita 'hujan', sekejap 'mendung' dan kemudian bertukar 'panas'. Sebagai manusia, saya kira, kita perlu bijak mengawal emosi, hati, perasaan dan tingkah laku kita agar jangan jadi seperti cuaca. Cuaca... adakalanya, tidak dapat diramal, tiba-tiba sahaja hujan turun dengan lebat sedang matahari tidak sempat pun untuk memancarkan sinarnya. Perubahan cuaca itu sudah pasti akan memberi kesan kepada kita.

Kita, manusia... boleh sahaja mengawal keadaan-keadaan 'cuaca' yang ada dalam diri kita, kerana mungkin kita tidak sedar, kita berada dalam kelompok masyarakat yang turut ada 'cuacanya' yang tersendiri, sedang dalam pada orang lain semuanya gembira, ceria dan seronok, tiba-tiba datang pula kita dengan awan mendung yang tidak ada tanda-tanda mentari akan muncul, sudah pasti ia akan menimbulkan perasaan tidak senang dalam diri kita yang sedang ceria, gembira dan seronok.

Diakhirnya, kita seharusnya bijak mengawal emosi, perasaan dan 'cuaca' yang ada dalam diri kita ini. Jangan kita panaskan hari yang sejuk itu !!!




0 Responses

    ....LOGO RASMI....

    ....LOGO RASMI....

    SAF KEPIMPINAN

    Sampaikan Salam


    ShoutMix chat widget

    Penyelia Penasihat

    Penyelia Penasihat
    En Mat Zaid Bin Hussein

    Pengerusi

    Pengerusi
    Suhail Anwar B
    Mohamed Nor

    Timb. Pengerusi

    Timb. Pengerusi
    Mohd Hasyim Harun

    Setiausaha

    Setiausaha
    Tunku Aisyah Tunku Mat

    Bendahari

    Bendahari
    Nursyahida Abd Rashid

    PP Pengisian & Pengimarahan

    PP Pengisian & Pengimarahan
    Awang Abdullah
    Abdul Razak

    TPP Pengisian & Pengimarahan

    TPP Pengisian & Pengimarahan
    Nurul Izyan Zainuddin

    PP Publisiti & Informasi

    PP Publisiti & Informasi
    Luqman Hakim
    Muhd Fadzir

    TPP Publisiti & Informasi

    TPP Publisiti & Informasi
    Nurul Syahidah Roslam

    PP Dana & Kebajikan

    PP Dana & Kebajikan
    Ahmad Azhari Nordin

    TPP Dana & Kebajikan

    TPP Dana & Kebajikan
    Adibah Dzulkifli

    PP Domestik & Teknikal

    PP Domestik & Teknikal
    Ahmad Fadhlul Hadi Abdul Hamid

    TPP Domestik & Teknikal

    TPP Domestik & Teknikal
    Liyana Syazwani Abdul Razak

    PP Pengurusan Surau

    PP Pengurusan Surau
    Mohd Syahir Bin Lokman

    TPP Pengurusan Surau

    TPP Pengurusan Surau
    Norsaima Ismail


    Followers