Untukmu Palestin: Sampai Bila ?

...Untukmu Palestn...

Tazkirah sempena program Untukmu Palestin
Oleh: Saudara Zul Amirul Izwan Bin Mat Derasih




Maksud: Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: "Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar)". dan Sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, Maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. (2:120)

Alhamdulillah, di bumi bertuah Malaysia ini, kita dapat hidup dengan aman dan damai. Tidur yang lena, sehingga subuh berlalu begitu sahaja. Kita dapat makan makanan yang enak-enak sehingga kekenyangan. Di Malaysia, hujannya adalah air, tanah kita masih lagi dibasahi dengan air. Tetapi, di Palestin sana, hujannya adalah hujan peluru ! Tanahnya dibasahi darah ! Kita tidur dengan lena berjam-jam. Tetapi mereka, jangan disebut istilah tidur jika masa rehat pun masih tidak mampu mereka kecapi !

Sememangnya benarlah firman Allah dalam surah Al-Baqarah:120, orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Mereka bermain bola sepak memakai seluar pendek. Kita pun ikut. Mereka bermain tenis memakai skirt. Kita pun ikut. Mereka, para musuh Islam, mencipta sebiji bola, diletakkan di tengah padang. Tanpa kita sedari, sebiji bola yang menjadi gilaan seluruh dunia, mampu menyebabkan solat kita terlepas begitu sahaja.

Sebiji bola yang katanya "makan bola, tidur bola" mampu menyebabkan kita berjaga malam untuk menyaksikan kelab dan pasukan kegilaan kita beraksi. Tetapi pernahkah kita berjaga malam semata-mata ingin menyaksikan keindaham malam ciptaan tuhan ? Dan yang paling penting, pernahkah kita berjaga malam untuk bertahajud, menunaikan qiamulail ?

Sudah terbukti, pelbagai cara telah mereka gunakan untuk memastikan kita terus kekal sesat. Pertamanya, dengan sport, seperti yang telah diceritakan di atas. Dan ternyata, ia berjaya. Tak percaya ? Di akhbar-akhbar pada hari ini, ruangan sukan merupakan ruangan wajib. Ruangan pertama yang kita akan tatap. Sama ada ingin mengetahui perkembangan sukan bola sepak terutamanya, atau ingin mengetahui perkembangan pemain pilihan mereka seperti Kaka, dan Ronaldinho.

Tetapi artikel-artikel ilmiah dalam ruangan rencana, pernahkah kita baca ? Berita-berita dunia, pernahkah kita peduli ? Percayalah, bahawa dengan sukan, kita telah dirosakkan. Lihat sahaja acara renang, apa pakaian mereka ? Ini termasuklah pergaulan dan masalah sosial yang lain seperti judi. Hal ini pasti berlaku selagi mana kita tidak mengamalkan Al-Quran dan Sunnah dalam kehidupan harian kita.

Tidak cukup dengan sport, kita dihidangkan lagi dengan song and sing. Berjayakah musuh Islam itu ? Ya, sudah pasti ! Lihat sahaja pada hari ini, di televisyen, kanak-kanak seawal usia 4 tahun telah diajar menari dan menyanyi. Buktinya, lihat sahaja Tom-Tom Bak yang disiarkan oleh Astro. Kanak-kanak yang baru hendak belajar... ya mereka diajar. Tetapi apa yang diajar ? Menyanyi, menari. Mana rancangan tilawah Al-Quran yang melibatkan kanak-kanak ? Ya ada, Mari Mengaji. Tapi jika dibandingkan dengan rancangan bersifat hiburan, ternyatalah rancangan-rancangan ilmiah, rancangan berunsurkan agama, yang mendidik kanak-kanak jauh lebih sedikit bilangannya.

Oh ya, ada satu lagi senjata yang mereka gunakan. Seks ! Jangan terkejut, mereka di Barat sana diajar cara-cara melakukannya di khalayak ramai. Baru-baru ini, ketika sambutan tahun 2009 yang kononnya meriah. Apa yang meriah ? Pesta seks ! memang meriah. Mana tidaknya, arak menjadi minuman biasa-biasa, dan dadah menjadi makanan mereka. Cemerlang, gemilang dan terbilangkah bangsa kita ? Tepuk dada, tanya iman, tanya amal...

Kita kata kita membantah sekeras-kerasnya tindakan terkutuk Yahudi menyerang Palestin, menyerang Gaza. Kita marah dan geram. Kita kecam, kita kutuk, kita berdemonstrasi, tidak ketinggalan disertakan juga memorandum. Tetapi, adakah kehidupan harian kita mencerminkan yang kita benci kepada Yahudi ? Adakah akhlak dan tingkah laku kita membenci Yahudi ? Tanpa kita sedari, mungkin ada antara kita yang telah pun menyumbang sedikit kepada Yahudi. Menyumbang untuk membeli peluru yang membunuh saudara kita di Palestin sana ! Menyumbang membeli bom yang telah pun menghancurkan kehidupan umat Islam di sana ! Tak percaya ? Fikirkan semula...

Maka, di akhir rencana ini, atau lebih tepatnya, di akhir tazkirah tersebut. Kita diingatkan agar bersama kita meningkatkan iman dan amal. Bersama kita nasihat-menasihati rakan-rakan kita. Disamping kita sebenarnya turut menasihati diri sendiri juga. Kerana kita sebagai manusia biasa, tidak mungkin dapat lari daripada melakukan kesalahan. Tetapi apa yang paling penting, hari-hari yang telah berlalu, sememangnya akan meninggalkan kita dengan seribu satu kisah. Dengan setiap hari dan detik yang telah berlalu, adakah sempat kita menyumbang sesuatu kepada saudara kita di Palestin sana ?


لا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي
عَلَى الْحَقِّ ظَاهِرِينَ
لِعَدُوِّهِمْ قَاهِرِينَ
لا يَضُرُّهُمْ مَنْ خَالَفَهُمْ
إِلَّا مَا أَصَابَهُمْ مِنْ لَأْوَاءَ حَتَّى يَأْتِيَهُمْ أَمْرُ اللَّهِ
وَهُمْ كَذَلِكَ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ
قَالَ ‏ وَأَيْنَ هُمْ
بِبَيْتِ الْمَقْدِسِ ‏ ‏وَأَكْنَافِ ‏ ‏بَيْتِ الْمَقْدِسِ



Maksud hadis:

Akan sentiasa ada wujud sekumpulan dari umatku yang terus menegakkan kebenaran dan tegas mendepani musuh. Tidak memudaratkan perjuangan mereka walau dipinggirkan dan dirintangi kesusahan kecuali ujian (Ilahi) sehinggalah dating ketentuan Allah. Mereka akan tetap sedemikian.

Sahabat bertanya “Di mana mereka itu?”
Baginda menjawab “Mereka berada di Baitul Maqdis dan di kawasan sekitarnya”


Coretan Tinta,
HasYimie..

www.akusebuahkisah.blogspot.com


5 Responses
  1. Anonymous Says:
    This comment has been removed by a blog administrator.

  2. Anonymous Says:

    dari pagi tadi sampai la ni, kul 7, barulah artikel ni dpt disiapkan... huhuhu

    terima kasih kerana membaca...


  3. salam...

    ana pernah ke suatu seminar di negara ana...dlm seminar tu, speaker ade keluarkan satu acronym bagaimana orang-orang kite disesatkan oleh orang Barat, yg diberi name teknik S.P.I.D.E.R

    ana tak berape ingat ape each of those acronym stands for tp the gist is as below:
    S for sex
    P for politics
    I for internet
    E for economy

    so kalau kt nak lawan balik dgn mrk, kt kene tau dulu senjata mereka, which are yg kat atas tu la...

    Wallahu a'lam


  4. Anonymous Says:

    OH... TERIMA KASIH kepada qurratu ayun... sgt menarik... spider..., kalu dah ingat D n R stand for wat boleh lah inform...


  5. sHi Says:

    salam..saya copy hadis nabi yg dalam arab tu ye. mmg lama mencari, alhamdulillah Allah takdirkan tuk jumpa ia di sini. syukran. jazakunallahu khayr.


    ....LOGO RASMI....

    ....LOGO RASMI....

    SAF KEPIMPINAN

    Sampaikan Salam


    ShoutMix chat widget

    Penyelia Penasihat

    Penyelia Penasihat
    En Mat Zaid Bin Hussein

    Pengerusi

    Pengerusi
    Suhail Anwar B
    Mohamed Nor

    Timb. Pengerusi

    Timb. Pengerusi
    Mohd Hasyim Harun

    Setiausaha

    Setiausaha
    Tunku Aisyah Tunku Mat

    Bendahari

    Bendahari
    Nursyahida Abd Rashid

    PP Pengisian & Pengimarahan

    PP Pengisian & Pengimarahan
    Awang Abdullah
    Abdul Razak

    TPP Pengisian & Pengimarahan

    TPP Pengisian & Pengimarahan
    Nurul Izyan Zainuddin

    PP Publisiti & Informasi

    PP Publisiti & Informasi
    Luqman Hakim
    Muhd Fadzir

    TPP Publisiti & Informasi

    TPP Publisiti & Informasi
    Nurul Syahidah Roslam

    PP Dana & Kebajikan

    PP Dana & Kebajikan
    Ahmad Azhari Nordin

    TPP Dana & Kebajikan

    TPP Dana & Kebajikan
    Adibah Dzulkifli

    PP Domestik & Teknikal

    PP Domestik & Teknikal
    Ahmad Fadhlul Hadi Abdul Hamid

    TPP Domestik & Teknikal

    TPP Domestik & Teknikal
    Liyana Syazwani Abdul Razak

    PP Pengurusan Surau

    PP Pengurusan Surau
    Mohd Syahir Bin Lokman

    TPP Pengurusan Surau

    TPP Pengurusan Surau
    Norsaima Ismail


    Followers